اختلالاتی که مشکل یادگیری به وجود میآورند
مشکل در مدرسه همیشه ناشی از ناتوانی یادگیری نمیباشد. اضطراب، افسردگی، حوادث استرسزا، آسیب هیجانی و دیگر شرایط بر یادگیری تأثیر میگذارد و یادگیری را با یک چالش روبرو میکند و همچنین اختلال یادگیری میتواند با اختلالات هیجانی و رفتاری همراه شود. و اغلب کودکان دارای اختلال یادگیری به عنوان تنبل معرفی میشوند، در حالی که مشکل تنبلی نمیباشد.
به علاوه یک سوم افراد مبتلا به اختلال یادگیری نیز به اختلال کمبود توجه، بیش فعالی مبتلا هستند. با توجه به اینکه اختلال یادگیری و بیش فعالی دارای ویژگیهای رایج مشترکی مانند مشکلات در تمرکز، حافظه و مهارتهای سازماندهی میباشند. با اختلال یادگیری اشتباه گرفته میشوند. در حالی که ناتوانی یادگیری میتواند قطعاً یادگیری را مختل کند. ولی کودکان دارای بیش فعالی اغلب مشکلات آرام نشستن، داشتن و ادامه توجه و تمرکز، تبعیت کردن از دستورالعملها و تکمیل تکالیف دارند.
اوتیسم نیز گاهی اوقات همراه اختلال یادگیری رخ میدهد یا با ناتوانی یادگیری اشتباه گرفته میشود. همانطور که در اختلالات فراگیر رشد مانند اوتیسم (درخودماندگی) و سندرم آسپوگر، مشکل در تسلط بر برخی مهارتهای تحصیلی وجود دارد. ولی نکته قابل تمایز این است که بچههای با اختلالات طیف اوتیسم ممکن است مشکل برقراری ارتباط، خواندن زبان بدن، مهارتهای یادگیری پایه، دوستیابی و تماس چشمی داشته باشند.
چه عواملی باعث ناتوانیهای یادگیری میشود؟
کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزهایی باعث ناتوانیهای یادگیری میشود. در حقیقت، اغلب هیچ دلیل آشکاری برای اختلال یادگیری وجد ندارد. با این حال اختلال یادگیری ممکن است ناشی شود از :
وراثت :
اغلب ناتوانیهای یادگیری در خانواده جریان دارد. و کودکان دارای اختلال یادگیری احتمالاً والدین یا اقوام دیگرشان، دارای مشکلات مشابه هستند.
مشکلات در زمان بارداری و تولد :
بیماریها یا آسیبهای قبل از تولد ممکن است باعث اختلال یادگیری شوند. استفاده از دارو و الکل در دوران بارداری، وزن کم هنگام تولد، فقدان اکسیژن در لحظه تولد، درد زایمان زودرس یا طولانی احتمالاً به اختلال یادگیری منتهی می شود.
حوادث بعد از تولد :
بیماری جدی، آسیب به سر، تغذیه نامناسب، قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند سرب میتواند به اختلال یادگیری کمک کند. ناتوانیهای یادگیری به وسیله شرایط نامساعد اقتصادی یا تفاوتهای فرهنگی ایجاد نمیشود و همچنین نتیجه فقدان آموزش مناسب نیستند. گفته میشود کودکانی که در طول زمانهای حساس رشد از آموزش محروم هستند در طول سالهای مدرسه و بعد از آن در معرض نشانه های اختلال یادگیری می باشند.
مهارتهای اجتماعی و هیجانی کودکان با اختلالات یادگیری :
ناتوانی یادگیری میتواند برای کودکان بسیار خستهکننده باشد. آن ها نگرانی و شرم ساری در مقابل کلاس و همسالان دارند. و برای ابراز خودشان باید تلاش زیادی بکنند. نا امیدی برای کودکان فوقالعاده تیزهوش دارای اختلال یادگیری غیر معمول نیست.
بچه های مبتلا به اختلال یادگیری ممکن است درمان احساساتشان، آرام کردن خودشان و درک نشانههای غیرکلامی دیگران دارای مشکل باشند و این مسائل میتواند به مشکل در کلاس و با همکلاسیها منجر شود. خبر خوب برای شما به عنوان پدر و مادر این است که میتوانید تأثیر بسیار زیادی در این حوزهها داشته باشید. مهارتهای اجتماعی و هیجانی شاخصهای استواری از موفقیت برای همه کودکان میباشد و این زمینهها برای بچههای دارای اختلال یادگیری مشکل است. این مسائل از هر چیز دیگر مهمتر است حتی از مهارتهای تحصیلی و این موارد، پیشبینیکننده شادی و موفقیت مادامالعمر میباشد.
همچنین ناتوانیهای یادگیری و چالشهای تحصیلی همراهشان، میتواند به عزت نفس پایین، گوشهگیری و مشکلات رفتاری منجر شود.
شما میتوانید با ایجاد یک سیستم حمایتی قوی با این عوارض مقابله کنید. و به آن ها کمک کنید تا ابراز خودشان، مقابله با ناکامیها و کار از طریق چالشها را یاد بگیرند. با تمرکز بر کودک خود به عنوان یک شخص و نه فقط دستاوردهای تحصیلی آن ها به او کمک کنید تا عادتهای هیجانی خوب را کسب کرده و مرحلهای برای موفقیت در طول زندگی او باشد.
چگونه با فهمیدن عملکرد مغز میتوان به بهبود اختلال یادگیری کمک کرد؟
از جهتی مغز را میتوان با تلفن مقایسه کرد. سیمکشی معیوب در مغز، خطوط طبیعی ارتباطی را مختل میکند و به سادگی پردازش اطلاعات را دشوار میسازد. اگر سرویس خدمات در منطقه خانگی از شهر واقع باشد. شرکت تلفن احتمالاً مشکل را با سیمکشی دوبراه اتصالات درست میکنند.
همچنین، در شرایط مناسب یادگیری، مغز توانایی دارد تا با تشکیل اتصالات عصبی جدید خودش را سازماندهی مجدد کند. این اتصالات جدید مهارتهایی مانند خواندن و نوشتن را که با استفاده از اتصالات قدیمی دشوار بود را تسهیل میکند.
علم، گامهای بلندی را برای درک و عملکرد درونی مغز برداشته است و یک کشف مهم که امید جدیدی را برای کشف و درمان اختلالات و ناتوانیهای یادگیری به وجود آورده است، شکلپذیری عصبی نام دارد. شکلپذیری عصبی به استعداد ذاتی مغز و توانایی مادامالعمر برای تغییر اشاره میکند.
در طول زندگی، مغز توانایی ایجاد اتصالات جدید و تولید سلولهای مغزی جدید را در پاسخ به تجربه و یادگیری دارد.
این دانش به درمان جدید و پیشگامانهای برای ناتوانیهای یادگیری منجر میشود که برگرفته از توانایی تغییر مغز میباشد.
مثلاً برای کودکانی که مشکل تشخیص بین تفاوتهای صداها در یک کلمه را دارند، برنامههای یادگیری جدید مبتنی بر کامپیوتر وجود دارند که سرعت صداها را آنقدر آهسته (کند) میکنند تا بچهها بتوانند آن ها را بفهمند و به تدریج سرعت را افزایش میدهند و همینطور سرعت درک بچهها نیز افزایش مییابد.
این اکتشافات درباره شکلپذیری عصبی همه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری را امیدوار میکند و تحقیقات جدید به درمانهای جدید منجر میشود که علل واقعی ناتوانیهای یادگیری را مورد هدف قرار میدهد. به جای این که راهبردهای مقابلهای جهت جبران نقاط ضعف ارائه دهد.
منیره کردلو مسئول مرکز مشاوره صبا تمام سعی خود را برای برخورداری شما از مشاوران و روانشناسان مجرب نموده و آماده عقد قرارداد با مدارس دوایر دولتی و غیر دولتی می باشد.
:: برچسبها:
کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0